Fotografisk Skoles Blog

Paul Graham – Fotografi er nemt, fotografi er svært (2009)

Posted in Fotografer, Land / England, Land / USA by fotografiskskole on 14. januar 2012

Dru Donovan

ANY CHARACTER HERE

Fotografi er nemt, fotografi er svært” (2009) af Paul Graham.

(Teksten er skrevet til Yale MFA Photography’s afgangsbog – Yale MFA Photography 2009: We Belong Together. Fotografierne er fra nogle af afgangseleverne.)

ANY CHARACTER HERE

Det er så nemt, at det er latterligt. Det er så nemt, at jeg ikke engang kan begynde – jeg ved slet ikke, hvor jeg skal starte. Når alt kommer til alt, handler det bare om at betragte. Det er noget, vi alle gør. Det er simpelthen en måde at optage det, du ser – peg kameraet mod det og tryk på en knap. Hvor svært er det? Og endnu en ting; i denne digitale verden er det gratis – koster dig ikke engang prisen på en film. Det er så simpelt og enkelt, at det er latterligt.

ANY CHARACTER HERE

Det er så svært, fordi det er overalt, ethvert sted, hele tiden, selv lige nu. Det er synet af denne pen i min hånd, mens jeg skriver dette, det er et billede af dine hænder, der holder denne bog. Lad din bevidsthed bevæge sig op og væk fra denne tekst og se: det er lige der, ovre i den anden side af værelset – der … og der. Så er det væk. Du fotograferede det ikke, for du tænkte, at det ikke var det værd. Og nu er det for sent; det øjeblik er forsvundet. Men et andet er dukket op, med det samme. Nu. For livet flyder igennem os og rundt omkring os, farer fremad i alle retninger.

ANY CHARACTER HERE

Men hvis det er alle steder og hele tiden og så let at fotografere, hvad har så værdi? Hvilke billeder har betydning? Er det det svært opnåede fotografi; forstået, kontrolleret, visualiseret på forhånd? Ja. Eller er den slags fotografier kunstige, tørre, fortænkte? Sommetider. Er det det skæve snapshot taget ved en pludselig indskydelse? Helt sikkert. Eller er det bare en heldig iagttagelse, et vilkårligt øjeblik fanget ved et tilfælde? Måske. Er det et intuitivt udtryk for krativitet? Lige nøjagtig. Eller destillationen af år brugt på at se, opleve og tænke fotografi.

ANY CHARACTER HERE

George Awde

ANY CHARACTER HERE

”Life’s single lesson: that there is more accident to it than a man can admit to in a lifetime and stay sane”

– Thomas Pynchon, V

ANY CHARACTER HERE

Ok, så hvordan finder jeg mening i den endeløse strøm, tågen, som dækker livet her og nu? Hvordan ser jeg igennem den, hvordan krydser jeg den grænse? Går jeg ned ad gaden og tager billeder af fremmede, laver jeg et drama-tableau med mine venner, fotograferer jeg kun mine elskede, min familie, mig selv? Eller måske skulle jeg bare fotografere landskabet, klipperne og træerne – de bevæger sig ikke, beklager sig ikke og slår ikke tilbage. De gamle huse? De nye huse? Tager jeg til en krigszone på den anden side af jorden, eller går jeg bare hen til kiosken henne på hjørnet, eller skal jeg simpelthen blive på mit værelse?

ANY CHARACTER HERE

Ja, ja og ja. Det er nogle af de valg, du har, men lad det nu ikke stoppe dig. Vær bevidst om det, men kør ikke fast i det. Slap af – det er alt og overalt. Du vil finde det, og det vil finde dig, bare start, på en eller anden måde, på en hvilken som helst måde, men: start.

ANY CHARACTER HERE

Jo, men burde jeg ikke have et tydeligt, sammenhængende tema; jeg er da nødt til at vide, hvad det er, jeg laver, først? Det ville være dejligt, men jeg tvivler på, at Robert Frank vidste, hvad det hele handlede om, da han begyndte, eller for den sags skyld Cindy Sherman eller Robert Mapplethorpe eller Atget eller … så du skal ikke forvente det. Jo mere det er planlagt i forvejen, jo mindre plads er der til overraskelser, til at verden kan tale tilbage, til at ideen kan finde sig selv og samtidig tillade ambivalens og flertydighed at sive ind, og sommetider er det vigtigere end vished og klarhed. Værket siger ofte mere, end hvad kunstnerens ved.

ANY CHARACTER HERE

Ok, men mit fotografi passer ikke altid til pæne, sammenhængende projekter, så måske skulle jeg bevæge mig frit rundt i verden, uhindret, i stand til at fotografere lige hvad det skal være, hvornår det skal være: himlen; mine fødder; kaffen i min kop; blomsterne, som jeg lige har bemærket; mine venner og kærester, og, fordi det alt sammen er mit liv, vil det da helt sikkert give mening? Måske. Sommetider fungerer det, sommetider viser det sig favorabelt, men helt ærlig; det er dit valg, for du har også friheden til ikke ”at give mening”.

ANY CHARACTER HERE

Caitlin Teal Price

ANY CHARACTER HERE

”So finally even this story is absurd, which is an important part of the point, if any, since that it should have none whatsoever seems part of the point too”

– Malcolm Lowry, Ghostkeeper.

ANY CHARACTER HERE

Ok, jeg har behov for noget tid til at tænke over det. Til at tillade mig selv den frihed en kort tid. Et par år. Måske finder jeg ikke mit svar, men jeg vil være omgivet af andre, som forstår dette spørgsmål, som er nået til et tilsvarende punkt. Måske starter jeg det forkerte sted eller af de forkerte grunde – fordi jeg kunne lide kameraer; fordi jeg troede, at fotografi var en let mulighed, men hvis jeg er tvunget til at forsøge, vil jeg måske falde over en lille ting, som giver mening for mig, eller som bare føles rigtig. Hvis jeg koncentrerer mig om det, vokser det måske og begynder på en stille og ubeskrivelig måde at betyde noget. Som hvis man fotograferer arabiske amerikanere i USA som mennesker med liv og håb og familier og følelser, heteroseksuelle, homoseksuelle, unge, gamle, med al den menneskelighed, som Hollywood aldrig tildeler dem. Eller de sorte i New Haven, der udfører uforklarlige, muntre, teatralske karikaturer, som sprænger mine fordomme i tusinde stykker. Eller sjove-foruroligende-triste gentagelser af et snapshot af min tidligere kæreste. Eller det anonyme forstadslandskab oppe nordpå på en måde, der udfordrer de spektakulære billeder, vi har hang til. Eller … hvordan kvinder bruger vores kroppe til at udstille, hvem vi tror, vi burde være, or …

ANY CHARACTER HERE

David La Spina

ANY CHARACTER HERE

”A novel? No, I don’t have the endurance anymore. To write a novel, you have to be like Atlas, holding up the hole world on your shoulders, and supporting it there for months and years, while it’s affairs work themselves out …”

– J. M. Coetzee, Diary of a Bad Year.

ANY CHARACTER HERE

Og forhåbentlig vil jeg fortsætte med det og udvikle det, for det er det værd. Fortsætte fordi det har betydning for mig, når andre ting ikke betyder så meget: jobbet som jeg har for pengenes skyld, den redaktionelle opgave, modeoptagelsen. Så en dag vil det være tilstrækkeligt fuldgjort til, at jeg kan tro på, at det er færdigt. Lavet. Eksisterer. Afsluttet. Og på sin egen måde: et bidrag og al den anstrengelse og frustration og tid og penge vil forsvinde væk. Det var det værd, fordi det er noget virkeligt, som ikke eksisterede, før du fik det til at eksistere: et sansende, kraftfuldt, følsomt kunstværk, som siger noget om denne verden og dine medmenneskers plads i den. Er det ikke smukt?

ANY CHARACTER HERE

Oversætterens note:

– Udtrykket ”An intuitive expression of liquid intelligence”, som Paul Graham benytter i 3. afsnit, har jeg oversat til  “et intuitivt udtryk for kreativitet” efter at have konsulteret:

Wikipedias artikel om Intelligens,

Kottke.org’s artikel “An intuitive expression of liquid intelligence“.

ANY CHARACTER HERE

Teksten har vi set hos American Suburb X (men den kan også læses på Paul Grahams egen hjemmeside), og vi har sat Bo Kaj Nesmoht til at oversætte til dansk efter sine bedste evner.

Og Paul Graham? Han er såmænd en af Englands mest bydningsfulde, nulevende fotografer og samtidig en velovervejet, teoretisk kapacitet. Tjek hans omfangsrige og generøse hjemmeside … og så må vi hellere resevere plads til et indlæg om ham på et senere tidspunkt.

Skriv et svar

