Fotografisk Skoles Blog

20 skarpe – plus det løse – fra Torbjørn Rødland

Posted in Fotografer, Land / Norge by fotografiskskole on 14. november 2011

ANY CHARACTER HERE

Norske – men i Los Angeles bosatte –  Torbjørn Rødland har gjort sig nogle filosofiske overvejelser om fotografiets natur, selvfølgelig med udgangspunkt i sin egen fotografiske praksis, og er nået frem til 20 interessante teser om fotografi:

1. The muteness of a photograph matters as much as its ability to speak.
2. The juxtaposition of photographs matters as much as the muteness of each.
3. All photography flattens. Objectification is inescapable.
4. Photography cannot secure the integrity of its subject any more than it can satisfy the need to touch or taste.
5. Good ideas are easily bungled.
6. Banal ideas can be rescued by personal investment and beautiful execution.
7. Lacking an appealing surface, a photograph should depict surfaces appealingly.
8. A photograph that refuses to market anything but its own complexities is perverse. Perversion is bliss.
9. A backlit object is a pregnant object.
10. To disregard symbols is to disregard a part of human perception.
11. Photography may employ tools and characteristics of reportage without being reportage.
12. The only photojournalistic images that remain interesting are the ones that produce or evoke myths.
13. A photographer in doubt will get better results than a photographer caught up in the freedom of irony.
14. The aestheticizing eye is a distant eye. The melancholic eye is a distant eye. The ironic eye is a distant eye.
15. One challenge in photography is to outdistance distance. Immersion is key.
16. Irony may be applied in homeopathic doses.
17. A lyrical photograph should be aware of its absurdity. Lyricism grows from awareness.
18. For the photographer, everyone and everything is a model, including the photograph itself.
19. The photography characterized by these sentences is informed by conceptual art.
20. The photography characterized by these sentences is not conceptual photography

De 20 punkter er oplistet på Thorbjørns hjemmeside, men vi så dem først hos Harvey Benge.

ANY CHARACTER HERE

ANY CHARACTER HERE

Fra denne tekst fra Arken kan vi læse følgende om Torbjørns generelle kunstneriske tilgang til fotografiet:

Torbjørn Rødlands fotografiske praksis er inspireret af den amerikanske ’Picture Generation’, der omfatter kunstnere som Sherrie Levine, Louise Lawler og Richard Prince. Denne retning inden for fotografiet lagde fundamentet til et nyt konceptbaseret og iscenesat fotografi i 1980erne. Repræsentanterne for den amerikanske ’Picture Generation’ betragtede først og fremmest fotografiet som et medie, der skulle forholde sig reflekteret til den moderne visuelle kultur og som skulle gå kritisk i dialog med kunsthistorien og reklamebillederne.

Med inspiration i den amerikanske ’Picture Generation’ arbejder Rødland med en kritisk iscenesættelse af naturen. Hans fotografier lægger sig tæt op af kommercielle fotografiers henvendelse til vores længsler efter ægthed og oprindelighed. Ligesom reklamefotografierne henter Rødland også inspiration hos de nationalromantiske malere, idet han i sine fotografier appellerer til beskuerens idealforestilling om en spontan og uproblematisk tilgang til naturen. Hans værker stiller skarpt på det faktum, at en hel serie af følelser og forestillinger, som knytter sig til romantikken, fortsat er virksomme, selvom de i samtiden er blevet banaliseret og reduceret til klichéer. De er derfor stadig i stand til at forføre vores fantasi via massemedierne. Det romantiske begrebsapparat er på denne måde blevet en del af en massekommunikationsstrategi, som ikke mindst reklamefotografiet har formået at udnytte effektivt.

Endvidere har vi nedenstående udtalelser fra dette interessante interview med Shane Lavalette, som Harvey Benge også citerer fra.

På spørgsmålet, om han er interesseret i klichéer:

I am attracted to pictures that aren’t appreciated in contemporary art, but only if they have what you could call mythical potential. A cliché is only interesting if it contains a hidden truth.

ANY CHARACTER HERE

Om hvad han mener med at lave en bog, som, “når man ser den igennem, opleves logisk perforeret – og derfor erotisk”:

Why can’t the Pope support contraceptives? In the old way of thinking, there’s no way a condom will lead to something constructive, like a new person. On the contrary, it isolates pleasure from reason and is therefore a perversion. A photograph or a collection of photographs that ignores its usual objective is equally perverted. Perverted photography doesn’t sell a product or communicate a message. It’s not meant to be decoded, but to keep you in the process of looking. It’s layered and complex. It mirrors and triggers you without end and for no good reason, and that is erotic.

og

The history of photography is dominated by modernist ideals of immediacy, the dream of seeing the world as if for the first time. I represent a type of photography where memory and culture is an integrated part of seeing. Naïvety is attractive, but ultimately impossible.

ANY CHARACTER HERE

På spørgsmålet om han også kan se sine fotografier i en kommerciel kontekst:

I like to see what happens when a photograph that probably could sell a product refuses to do so. If all of a sudden it is selling shirts, the image loses its perverse potency. I also like to see what happens when a photograph that could sell a product (but does not) isn’t all about that refusal.

Vi kan også anbefale denne fine samtale mellem Gil Blank og Torbjørn.

Og slutteligt mere om ham hos Air de Paris.

ANY CHARACTER HERE

2 kommentarer

Subscribe to comments with RSS.

  1. Theo Lyngby said, on 17. november 2011 at 20:42

    Off topic sorry:
    Jeg er vild med denne blog. Gode seriøse og inspirerende indlæg. Jeg glæder mig hver gang jeg klikker ind her.
    Men PLEASE: Overvej det baggrundsbillede der er kommet på for nylig. Det stjæler ALT for meget fokus fra ordene og billederne.

    PLEASE!!!

    Hilsen
    Theo

    • fotografiskskole said, on 18. november 2011 at 01:43

      Hej Theo. 1000 tak for de pæne ord. Det er dejligt at høre, at vi har tilfredse læsere derude.

      Med hensyn til baggrundsbilledet har du ret i, at det stjæler en del af opmærksomheden, men bare rolig; vi skal nok fjerne det igen inden så længe. En gang imellem oploader vi for en kort bemærkning et baggrundsbillede – bare for afvekslingens skyld. Denne gang har vi brugt et af vore elevers fotos fra vores studietur til Berlin. En lille intern hilsen.

      Mvh
      Bo Kaj Nesmoht


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: