Fotografisk Skoles Blog

Edward Weston

Posted in De gode, gamle dage, Fotografer, Land / USA, Video by fotografiskskole on 22. september 2011

ANY CHARACTER HERE

Det er ikke så tit, vi vender blikket mod fotohistoriens tidligere epoker på denne blog, men det er nu ikke fordi vi ikke interesserer os for “de gamle dage”, så vi vil fremover forsøge at råde lidt bod på vores hidtidige undladelsessynder og engang imellem hylde de store mestre.

Og hvorfor ikke lægge ud med en af de betydningsfulde amerikanske fotografer fra den første halvdel af det 20. århundrede, nemlig Edward Weston (1886-1958)!

Især fordi vi lige har set denne propagandistiske film om ham og hans måde at fotografere på. Filmen er et fascinerende og smukt filmet hyldest-epos til hans ære. Vi følger den store mester og hans unge kvindelige assistent (!) i skov og ved vand (bl.a.), og speakerstemmen rammer de højeste toner i sin hyldest af Westons kunstneriske indsigt og håndværksmæssige formåen.

Tiden har i det hele taget tilføjet filmen et lidt komisk skær. Den lidt belærende patos samt de medvirkendes besvær med at udfylde deres roller på naturlig vis giver mindelser om tidssvarende amerikanske propagandafilm, men reportagen rummer bestemt kvaliteter, der hæver den over det skæve smil.

ANY CHARACTER HERE
ANY CHARACTER HERE

Edward Westons tidlige billedsprog var pictoralistisk, men ansporet af  bl.a. Alfred Stieglitz, den store ildsjæl i amerikansk fotografi i starten af det 20. århundrede, begyndte han at interessere sig for et mere modernistisk fotografi, og han blev en af de betydeligste repræsentanter for den såkaldte Straight Photography-bevægelse sammen med bl.a. Paul Strand, Ansel Adams, Imogen Cunningham og naturligvis førnævnte Alfred Stieglitz.

Pictoralisterne ønskede at give fotografiet maleriske kvaliteter gennem f.eks. soft-fokus, manipulationer og eksotiske fotografiske teknikker, som gav billedet et drømmende og romantisk skær. Det var denne idé om, at fotografiet skulle efterligne maleriet, som modernisterne ville gøre op med og i stedet anerkende fotografiet som en særskilt kunstart med sine helt egne kvaliteter. Kvaliteter som “objektivitet”, “naturlighed”, “realisme” og detaljeskarphed blev kendetegnet for denne nye retning indenfor fotografiet.

Sammen med bl.a. Adams og Cunningham grundlagde Weston i starten af 1930’erne fotogruppen Group f/64, som trods sin korte levetid, blev en af de centrale agitatorer for Straight Photography-bevægelsen.

ANY CHARACTER HERE





Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: