Fotografisk Skoles Blog

Bo Kaj Nesmoht og WIIFM Editions – igen!

Posted in Elever, Fotografer, Land / Danmark, Skolen, Video by fotografiskskole on 30. august 2011

Vi har altid været meget glade for Bo Kaj Nesmoht her på redaktionen. Vores tidligere elev har være flink til at gå til hånde og bl.a. også skrevet og redigeret enkelte indlæg på bloggen.

På det seneste er han imidlertid begyndt at gå især vores chefredaktør Charles Olsen på nerverne, ja, faktisk så meget at Charles er begyndt at arbejde for lukkede døre og lade det meste kommunikation foregå gennem sin sekretær Sussi Sørensen – bare for at slippe for at løbe ind i Bo Kaj.

Sagens kerne er, at Bo Kaj har svært ved at slippe, at vi nu kan implementere Issuu-dokumenter på bloggen, og han har derfor plaget Charles om at kunne få vist sine Issuu-serier vist her.

Det er åbenbart ikke nok for den unge herre, at vi tidligere har haft et indlæg med link til hans Issuu-profil (WIIFM Editions) – og det gør det naturligvis heller ikke bedre, at vores senior-korrespondent Ferdinand Smidstrup overhørte en samtale mellem Charles og Bo Kaj og nu konstant går rundt og fortæller alle, der vil høre på ham – og sådan set også alle de, der ikke udviser den store interesse – om den fine billedserie, som han og fruen tog på deres seneste ferie i Luleå, samtidig med at han har fået undervisning af Bo Kaj i, hvordan man etablerer en Issuu-profil.

Som Charles siger, så forsøger vi at drive en seriøs blog, men når man rækker Fanden en lillefinger …!

Nå, konklusionen på en ophedet debat under sidste redaktionsmøde blev, at vi har valgt at honorere Bo Kajs flid som hjælper, mens vi er blevet enige med Smidstrup om det fornuftige i at nøjes med en intern fremvisning af hans Luleå-serie (med vægt på billeder af fru Smidstrup i positurer foran Luleås forskellige seværdigheder).

Så her er de – med et par enkelte kommentarer tilknyttet fra Bo Kaj – og som bonus 2 videopræsentationer af fysiske bøger til et par af projekterne:

“Fra foråret 2007. Vi var på studietur til Berlin. Vejret var fint. Vi nød det. Jeg besluttede, at lave dobbeltportrætter, hvor jeg instruerede eleverne som om de var forelskede par”:

“Fra efteråret 2008. Vi var på studietur til Berlin. Jeg tog slørrede portrætter ef eleverne. Så tog jeg ud til lufthavnen og tog billeder af flyene, der landede. De to serier relaterede ikke som sådan til hinanden, men jeg var interesseret i at se, om en dialog mellem dem ville føre til noget interessant”:

“Fra efteråret 2010. Vi var på studietur til Berlin. Vi boede på hostellet “Heart of Gold”:

“Fra foråret 2011. Vi var på studietur til Berlin. Jeg havde ikke helt tid nok til at realisere et projekt, så jeg måtte arbejde med det, jeg trods alt fik med hjem”.

“Jeg kan lide at tage polaroidbilleder, men de ender altid med at blive gemt væk i skuffer og kasser. En dag faldt jeg over nogle af disse forlagte og glemte polaroider, og jeg besluttede at bringe dem frem i lyset og arrangere dem i en sammenhæng”:

“I 1997 opholdt jeg mig i Brighton i England i nogle måneder. Det var efterår. Jeg gik. Jeg havde netop fundet ud af, at jeg kunne bruge fotografi til at sige noget om, hvem jeg var. Jeg tog billeder, men jeg brugte dem aldrig; jeg glemte dem, bevægede mig fotografisk videre. Disse billede var bare et skridt på vejen. Fornylig kiggede jeg mine gamle kontaktark igennem, og jeg genopdagede billederne fra Brighton. Jeg kunne stadig godt lide dem, og jeg tænkte, at de kunne blive til en fin bog om gamle minder”:

“I en uge i foråret 2008 tog jeg mit polaroidkamera med på min daglige rute – især til og fra arbejde. Jeg trængte til at lave et lille projekt for mig selv. Bare et par registreringer undervejs med min dagligdag”:

“Jeg samler på billeder taget af andre end mig selv; snapshots lavet af anonyme mennesker, og jeg har bl.a. fundet denne serie med en dedikeret charlatan i centrum”:

“Denne serie er strengt taget ikke lavet af mig, men af min gode ven og medstifter af WIIFM Editions. Det er en modificeret variant af en gammel serie på hans hjemmeside. Han har lavet den for lige at teste Issuu. Han siger, at serien bare er en skitse, og at hans billeder sagtens kunne sammenstilles på en anden måde eller bringes ind i andre sammenhænge.”

ANY CHARACTER HERE

Skriv et svar

